|
|
LT |
EN |
AKTUALIJOS
|
|
Publikacijos "Žemės konsolidacijos projektas šokiravo Rietavo
ūkininkus" komentaras
2015.04.07
Perskaitęs
"Ūkininko patarėjas" korespondento Juozo Skripkausko 2015.03.31
publikacija "Žemės
konsolidacijos projektas šokiravo Rietavo ūkininkus" portale
"Aukštaitijos gidas" nusprendžiau pakomentuoti susidariusią situaciją ir
pasidalinti savo įžvalgomis.
Pirmas
dalykas: šioje vietoje kaltę turėtų prisiimti žemės reformos
projekto autorius žemėtvarkininkas vykdęs žemės reformą. Jei būtų
normaliai daręs nebūtų viršpločių, ploto trūkumų, sklypų be
privažiavimų, žemės sklypų vienas ant kito laipiojimo ir panašių
problemų. Visa Lietuva ant tos pačios tiksinčios bombos krūva žemės
reformos klaidų. Teismų dėl tokių problemų tik didės. Gudrus ėjimas, kad
Valstybinis žemėtvarkos institutas didžiausias žemės reformos projektų
autorius pasikeitė pavadinimą į Valstybės žemės fondą.
Antras dalykas: žemės konsolidacijos projekto organizatorius t.y.
Valstybės žemės fondas (VŽF) neatliko savo namų darbų turėjo detaliai
išanalizuoti teritoriją ir maksimaliai eliminuoti klaidas. Atkreipčiau
dėmesį į tai, kad VŽF prieš projektą atliko kadastrinius matavimus
visiems valstybinės žemės sklypams ir juodai ant balto parašė (o
direktorius pasirašė), kad daugiau laisvos valstybinės žemės sklypų
NEBUS, o dabar straipsnyje rašoma, kad jų atsirado. VŽF raštas, kuriame
jie rašo, kad daugiau laisvos valstybinės žemės sklypų NEBUS Nr. S-2972
(2013.08.29) žiūrėti 9psl. atsakymą į 31 kl.
Nuoroda į dokumentą.
Žemės konsolidacijos ekspertai jau žinojo, kad bus problemų su
neleistinais viršpločiais, ploto trūkumais ir žemės sklypo ribų
(konfigūracijos) neatitikimais, todėl 2013 m. klausė Valstybės žemės
fondo kaip tokiais atvejais reikės elgtis, tačiau VŽF atsakymai buvo tik
formalūs. Žiūrėti rašte S-2835 (2013.08.14) 4psl. atsakymas į 10 kl.
Nuoroda į dokumentą.
Trečias dalykas: žinant organizatorių ir esamą situaciją,
projekto rangovas galėjo viršpločius jau ankstyvoje stadijoje
identifikuoti, suformuoti atskirais žemės sklypais (teoriškai galima į
vieną sklypą sustumti) ir nebūtų tokios problemos.
Ketvirtas dalykas: jei lenda tokios klaidos, man kyla klausimas
tai už kokius parengiamuosius darbus Valstybės žemės fondas įsisavino
12% nuo NMA skirtos paramos kiekvienam žemės konsolidacijos projektui?
Nuo visų projektų tai sudaro 2.221.868 Lt. Jei projekto vykdytojas
nebaigtų šio projekto, tokiu atveju Valstybės žemės fondui tektų
grąžinti Nacionalinei mokėjimo agentūrai dalį šių "pravalgytų" pinigų.
Ir pabaigai: akivaizdu, kad tokios publikacijos formuoja neigiamą
žemės konsolidacijos įvaizdį. Prisiimti atsakomybę taip pat turėtų
Nacionalinė Žemės Tarnyba ir Žemės Ūkio Ministerija, nes praėjo beveik 7
metai nuo 2008 baigtų 14 žemės konsolidacijos projektų, kur po projektų
baigimo Raseinių r. vyko jų aptarimas. Aptarimo metu projektų vykdytojai
įvardino klaidas ir trūkumus teisinėje bazėje ir prašė, kad valdininkai
juos ištaisytų iki naujų projektų pradžios, tačiau panašu, kad ir
specialistų balsas į dangų neina...
2015.04.13
Po šios
publikacijos, žemės savininkai pradėjo informuoti, kad ir kituose
vykdomuose žemės konsolidacijos projektuose juos spaudžia pirkti
ploto viršpločius (pas kuriuos rado), priešingu atveju viršpločius
paliks, o valstybę formins kaip sklypo bendrasavininkį. Žemės
savininkams, kurie nesutinka išsipirkti viršpločių ir nenori tapti su
valstybe turto bendrasavininkiu, paprašius juos išbraukti iš nenaudingo
projekto, projektuotojai grasina argumentuodami, kad reikės atlyginti
nuostolius dėl nepagrįsto pasitraukimo iš projekto.
Žemės
savininkas pasirašydamas sutikimą dalyvauti žemės konsolidacijos
projekte neįsipareigojo pirkti ploto viršpločius, todėl niekas negali jo
priversti tai daryti. Taip pat žemės savininkas gali nesutikti tapti
sklypo bendrasavininkiu su valstybe, nes ne jis tą viršplotį sau
susikūrė. Kaip galima sutikti, jei nežinai kokiomis sąlygomis ir kiek
tau teks už tą viršplotį sumokėti?! Mano nuomone, žemės savininko
pasitraukimas iš projekto tokiomis aplinkybėmis būtų visiškai pagrįstas
ir motyvuotas. Jei aš susidurčiau su tokiu spaudimu, reikalaučiau, kad
iš rasto viršpločio būtų suformuotas laisvos valstybinės žemės sklypas
ir jokiu būdu nesutikčiau, kad per mano sklypą dar būtų formuojamas
servitutinis privažiavimas prie tokio "naujai atsiradusio" žemės sklypo.
Aš nesuprantu
tada, kuo tokia žemės konsolidacija skiriasi nuo eilinių kadastrinių
matavimų? Kaip taip gali būti, kad nesugebėjo iš anksto nustatyti
viršpločių? Žemės konsolidacijos metu, pagal vertę galima stumdyti
žemės sklypus, o juos stumdant išaiškėja, kas turi viršplotį, kam žemės
trūksta (viršpločiais galima būtų kompensuoti ploto trūkumus). Peršasi
tokia nuomonė, kad po tokių žemės konsolidacijos projektų ne tik, kad
bus neišspręstos žemės reformos klaidos, bet ir bus pridaryta naujų,
opesnių, ko pasėkoje, teismai turės dar daugiau darbo.
Žemės konsolidacija negali būti senų riboženklių renovavimo projektas!
Parengė Giedrius Pašakarnis
|
ES parama geodeziniams (kadastriniams) žemės sklypų matavimams
Dar 2009 m.
vienos savivaldybės interneto svetainėje radau
gyventojo paklausimą, kuriame gyventojas teiravosi, ar teisingai yra
girdėjęs, jog yra teikiama Europos Sąjungos parama žemės sklypų
geodeziniams matavimams atlikti. Savivaldybės specialistas tuomet
oficialiai atsakė į gyventojo paklausimą, kad tokios paramos nėra.
Šiandien, žemės savininkai žino, kad yra rengiami žemės sklypų
konsolidacijos projektai, kuriuos įgyvendinant galima už ES pinigus
nemokamai pasidaryti žemės sklypų tikslius kadastrinius (geodezinius)
žemės sklypų matavimus. Faktiškai minimaliai konsoliduojant žemės
sklypus, o pagrinde tik vykdant žemės sklypų geodezinius matavimus,
prisidengiant skambiu pavadinimu rengiami projektai išėjo į finišo
tiesiąją. Jau 2015 metais bus pabaigti rengti visi žemės sklypų
geodezinių matavimų (žemės konsolidacijos) projektai iš
2007-2013 finansinio periodo. Šių projektų dalyviai,
nereikalaujantys apčiuopiamų rezultatų, o tik norintys tikslių
matavimų patys save nusibaus, nes pagal galiojančius teisės aktus,
žemės konsolidacija į tą pačią teritoriją daugiau nebesugrįš.
|
|
Pagrindinis
oficialus 39 baigiamų įgyvendinti žemės konsolidacijos projektų tikslas
yra privačių ir valstybinių žemės sklypų mainai tarp projekto dalyvių,
siekiant atlikti žemėvaldų sustambinimą ir pertvarkyti visą
konsoliduojamų žemės sklypų projekto teritoriją. Visos šios žemės sklypų
pertvarkos įforminamos naujose tikslių kadastrinių matavimų bylose.
Konsolidacijos projektų organizatorius šiuo metu yra VĮ Valstybės žemės
fondas (toliau VŽF). Kad gauti ES paramą, VŽF deklaruoja skambius
planavimo tikslus ir uždavinius, kurie apima kaimo infrastruktūros
kūrimą, kaimo turizmo gerinimą ir t.t., tačiau vietos spaudoje
atskleidžiama kas iš tiesų yra vykdoma žemės sklypų geodeziniai
(kadastriniai) matavimai, žemės sklypų atidalinimas ar sujungimas. Kyla
klausimas, ar dar ilgai taip "melšime" ES žemės konsolidacijai skirtus
pinigus ir apgaudinėdami žemės sklypų savininkus deklaruosime, kad tam
tikrose teritorijose vyksta žemės sklypų konsolidacija? Vadinkime
daiktus tikraisiais vardais! Tai kas dabar vyksta, paprasčiausia yra
nepadoru ir tolygų tik daugiabučio lauko durų pakeitimui deklaruojant,
kad to pilnai užtenka visai daugiabučio renovacijai.
|
Teko
bendrauti su Nacionalinės žemės tarnybos prie ŽŪM teritorinių padalinių
vadovais ir specialistais, matininkais projektuojančiais ir
matuojančiais žemės sklypus ir visi kalbintieji apgailestavo, kad taip
kaip dabar organizuojami ir vykdomi žemės konsolidacijos darbai, tai
tikrai nepavadinsi žemės konsolidacija, tai tik priedanga,
siekiant įsisavinti ES pinigus. Ar jūs pavadintumėte visą tai kas
vyksta kitaip, jei žinotumėte, kad pavyzdžiui Vilkaviškio r.
savivaldybės Pilviškių, Klausučių seniūnijų Alksnėnų, Sūdavos kadastro
vietovių dalių žemės konsolidacijos projekte yra
didelis įkeistų žemės sklypų skaičius? Apie kokius pasikeitimus
galima galvoti ir kalbėti, kai daugelio žemės savininkų teisės, vykdant
žemės konsolidacijos projektą, jau yra suvaržytos?! Vienintelis dalykas,
ką galima padaryti tokioje teritorijoje, tai tik atlikti žemės sklypų
tikslius kadastrinius (geodezinius) matavimus. Norą maksimaliai
įsisavinti paramos lėšas rodo dar ir tai, kad pastarajame konkurse,
kuriame buvo perkamos 16 naujų žemės konsolidacijos projektų rengimo ir
įgyvendinimo paslaugos, labai didelis kiekis teritorijų (10 iš 16),
kuriose
iš piršto laužti įgyvendinimo kaštai arba yra neskaidri
įgyvendinimo kaštų skaičiavimo metodika, kuri stumia projektų rengėjus į
kilpą. Teko šiuos skaičius rodyti tarptautiniams ekspertams,
besidomintiems žemės konsolidacijos eiga Lietuvoje. Jie atsakė, kad taip
neapgalvotai mėtydami žemės konsolidacijos projektams ir jų
įgyvendinimui skiriamas lėšas, Lietuva netenka ES pasitikėjimo ir kenkia
tik pati sau. Jau sekančiame Kaimo plėtros programos 2014 2020 metų
periode žemės konsolidacijai
skirta 20 milijonų mažiau, negu KPP 2007 2013 metų periode. Žemės
konsolidacijos projektuose vykdytuose 2005-2008 metais tuometiniai žemės
konsolidacijos projektų vykdytojai bent suprato žodžio konsolidacija
reikšmę. Dabartiniu metu, daugelio konsolidacijos projektų vykdytojų
nuomonė yra ta, kad su visiškai nesutvarkyta konsolidacijos projektų
rengimo ir įgyvendinimo įstatymine baze, galima tik pasipinigauti,
atliekant tose pačiose žemės sklypų ribose, tikslius žemės sklypų
kadastrinius matavimus. Kadangi popierius viską iškenčia žemės
konsolidacija vyksta, nes reikia maksimaliai įsisavinti pinigus ir
siekti 2008 metais patvirtintoje nacionalinėje žemės konsolidacijos
strategijoje užsibrėžto tikslo iki 2013 m. inicijuoti 54 žemės
konsolidacijos projektus, o tai reiškia fokusuojamasi į kiekybę, bet ne
į kokybę. Jau dabar yra aišku, kad 2015 metais baigus rengti ir
įgyvendinti žemės konsolidacijos projektus iš 2007-2013 metų finansinio
periodo, nebus ką parodyti kitų šalių žemės konsolidacijos ekspertams
kas vyko Lietuvoje. Norėčiau šioje vietoje klysti...
Pasidžiaugti,
gal būt turės progą tik kelios įmonės laimėjusios konkursus šiems
projektams rengti ir kurios moka dalintis su prižiūrėtojais (pvz. juos
aprūpinti spausdinimo darbais). Kai kurios privačios įmonės iš anksto
kolegų buvo įspėtos, kad neverta dalyvauti žemės konsolidacijos projektų
rengimo ir įgyvendinimo konkurse, nes yra dirbtinai sukurtos tarpinės
tikrinimų ir kontrolės grandys naivioms įmonėms (nemokančioms dalintis)
yra neįveikiamos. Jei sekate įvykius susijusius su žemės matavimais,
turėtumėte pastebėti, kad žemės reforma eina į pabaigą, o tolimesniuose
žemės konsolidacijos procesuose norės dalyvauti ir valstybinė įmonė. Ji
intensyviai stiprina savo techninę bazę ir didina žmogiškuosius
resursus. Esu tikras, kad po projektų parengimo jau greitai paaiškės,
kad privačios įmonės nesugeba ir apskritai yra nepajėgios vykdyti
žemės konsolidacijos projektus, todėl žemės konsolidacijos projektų
rengimo ir įgyvendinimo darbai turėtų atitekti išimtinai vienai pajėgiai
valstybinei įmonei.
Sapienti sat
(lot. - protingam pakaks).
Parengė Giedrius
Pašakarnis
|
Žemės konsolidacijos projektų rengimas ir viešinimas internetiniame
GIS žemėlapyje
Šiais metais
prasideda naujų 23 žemės konsolidacijos projektų rengimas. Kadangi nuo
2008 metų dėl teisinės bazės tobulinimo, žemės tvarkymo reikalus
administruojančių institucijų pertvarkymo nebuvo priimami interesantų
prašymai žemės konsolidacijos projektams rengti, šie 23 projektai bus
pirmieji, kurie finansuojami iš besibaigiančio 2007-2013 metų Europos
Sąjungos struktūrinės paramos finansavimo periodo. Nacionalinėje žemės
konsolidacijos strategijoje kaip siektinas rezultatas iki 2013 metų yra
numatyta inicijuoti 54 žemės konsolidacijos projektus. Žemės ūkio
ministerija, Nacionalinė žemės tarnyba, Valstybės žemės fondas
prognozuoja parengti 40 žemės konsolidacijos projektų dar iš šio
finansavimo periodo. Nepaisant siekių, Lietuvoje, kaip ir kitose
postsovietinėse šalyse vis dar išlieka aktualus klausimas, kaip
suaktyvinti žemės savininkus ir bendruomenes aktyviai įsijungti į šį
procesą ir pertvarkyti žemės sklypų struktūrą, kuri būtų patogi tvariam
naudojimui. Žemėtvarkininkai pasakoja apie žemės konsolidacijos naudą
aktyviems ūkininkams, rengia žemės savininkų susirinkus, kuriuose
rodydami ką galima pasiekti vykdant tokius projektus su Europos Sąjungos
pagalba agituoja patiems išbandyti žemės sklypų pertvarkymą savo
teritorijoje, tačiau susiduria su tuo, kad žemės savininkai kol kas
netiki šio instrumento galia. Įgyvendintų ir rengiamų žemės
konsolidacijos projektų viešinimas yra vienintelė išeitis. Žmonės turi
matyti kas vyksta jų kaimynystėje, girdėti sėkmės istorijas, kaip po
projekto pasikeitė ūkininkavimas, o įgyvendintų žemės konsolidacijos
projektų teritorijos galėtų tapti net lankytinais objektais, kurie
uždegtų kitas bendruomenes troškimu persitvarkyti panašiai, ar net dar
geriau.
Publikuojami
straipsniai žemės konsolidacijos tema turėtų būti praturtinti geografine
informacija, kas išties pagyvintų pateikiamą informaciją. Žemėlapyje
pateikiama informacija kalba kitaip, nes matomas bendras projekto
vaizdas, pasikeitimai, teritorijos charakteristikos ir kiti elementai.
Internetinis žemės konsolidacijos projekto žemėlapis galėtų tapti
projekto virtualia erdve, kurioje išvien bendram tikslui apjungtų jėgas
visos suinteresuotos pusės nuo projekto iniciavimo iki įgyvendinimo
stadijos. Toks sprendimas galėtų startuoti dar šiemet, nelaukiant
sekančio t.y. 2014 2020 metų finansavimo periodo pradžios. |
|
Įdiegus tokį
GIS sprendimą visos Lietuvos mastu būtų galima žymėti visus norinčius
dalyvauti tokiuose projektuose. Tai išryškintų ir padėtų Valstybės žemės
fondui, Nacionalinei žemės tarnybai reitinguoti visas potencialias
projektų teritorijas. Tuose rajonuose kur yra mažai pageidavimų žemės
konsolidacijos projektams, žemėtvarkos specialistai matytų, kad dar
reikėtų švietėjiškos veiklos. Su aktyviais žemės savininkais būtų galima
pereiti į kitą etapą projekto teritorijos formavimą, kur sužymimi: 1)
mainomi žemės sklypai; 2) nejudantys žemės sklypai (pvz. dėl
sentimentų, ar suvaržymų); 3) laisvas žemės fondas; 4) valstybinė žemė;
5) projekte nedalyvaujantys žemės sklypai.
|
Taip būtų
parengtas, užsienio ekspertų vadinamas mobilumo žemėlapis, kurio
pagrindu formuojami laukiami projekto rezultatai. Susidomėję kaimyninių
žemės sklypų savininkai pamatę kas vyksta, galėtų įsijungti į projektą,
tiesiai per sistemą pateikdami prašymą ir sužymėdami pageidaujamus į
projektą įtraukti žemės sklypus. Šiame etape būtų tikslinga sudėti visą
pagalbinę informaciją: drenažo tinklą ir jo būklės duomenis, kultūros
vertybių registrą, saugomas teritorijas, žemės sklypų kadastrą, miškų
taksacijos duomenis, bendrąjį ir specialiuosius planus, ir kitą
informaciją. Tai padėtų žemės savininkams, žemėtvarkininkams,
matininkams, kelininkams, hidrotechnikams, miškininkams,
aplinkosaugininkams ir kitų sričių specialistams sėsti prie vieno bendro
stalo ir pažiūrėjus į projekto teritoriją kompleksiškai išspręsti daug
klausimų, kurie aktualūs ne vien tik kaimo bendruomenei. |
|
Publikuoti
internetiniai GIS žemėlapiai, kaip ir daugelis informacijos šaltinių
šiandieną yra pasiekiami išmaniaisiais telefonais. Kadangi išmanieji
telefonai turi galimybę GPS pagalba nustatyti savo padėtį vietovėje,
žemės sklypų vertintojai apžiūrėdami žemės sklypus gali orientuotis
projekto teritorijoje, daryti nuotraukas su žemės sklypų geožymėjimu
(angl. geotagged photos), o taip pat ir šiame žemėlapyje žymėti pastabas
ir komentarus įtakojančius žemės sklypų vertę. Vykdant žemės
konsolidacijos projektus 2005 2008 metais, žemės sklypų vertintojams
talkino matininkai, kurie padėjo orientuotis projekto teritorijoje
užimančioje ne vieną šimtą hektarų. Vertintojai turėjo į laukus vežtis
fotoaparatą, šūsnį atspausdintų projekto teritorijos ištraukų su žemės
sklypais ant kurių braižė ir žymėjo komentarus. Vėliau vertintojai tiems
žymėjimams, braižymams ir pastaboms pernešti į kompiuterį ant vertinimo
plano turėjo skirti nemažai laiko.
Kadangi žemės
konsolidacijos projektuose dalyvauja ne vien tik projekto teritorijoje
ar šalia jos gyvenantys žemės savininkai, tačiau yra tokių, kurie gyvena
už šimto ar daugiau kilometrų. Šie žemės savininkai negali pilnai
įsijungti į projektą. Jie tiesiog pateikia savo pageidavimus ir
atitrūksta iki galutinio projekto sprendinių svarstymo.
|
Nenuostabu,
kad gyvenantys šalia, ar projekto teritorijoje labiau įsijungia į
projektą ir pasiekia geresnių rezultatų, o tie kurie gyvena toliau,
galutinai pertvarkytą teritoriją pamato tik tvirtinimo metu kai galimi
tik smulkūs, neesminiai pataisymai. Taip pat reikia pažymėti, kadangi
projektas vyksta daugiau kaip metus laiko ir žemės savininkų gyvenime
atsitinka įvairių permainų pavyzdžiui pastaruoju metu dažnas žemės
savininkas išvažiuoja keliems mėnesiams padirbėti į užsienį. Laikinai
emigravęs žemės savininkas galėtų sekti kas vyksta, teikti siūlymus, o
jo įgaliotas žmogus patvirtintų apsisprendimą. Vyresnio amžiaus žemės
savininkai dalyvaujantys projekte taip pat galėtų tokiu būdu pasitarti
su ūkio paveldėtojais, ar jie pritaria tokioms pertvarkoms, kad ateityje
perimtų ūkininkavimą. Skirtingų kartų susėdimas tariantis dėl ūkio
pertvarkymo šiame etape labai svarbus, nes vyresnė karta atstačiusi
nuosavybės teises dažnai vadovaujasi jausmais (veikia sentimentai), o
jaunoji karta į viską gali pažiūrėti žymiai objektyviau.
Parengtas
žemės vertinimo planas, žemės konsolidacijos sprendinių brėžinys privalo
būti pristatytas visuomenei viešam svarstymui. Žemės savininkai,
projektą derinančios institucijos su parengtais planais galėtų
susipažinti internete, o tai pat internete galėtų vykti sprendinių
derinimas ir komentavimas. Publikuotas projektas internetinio žemėlapio
pagrindu yra papildomas viešinimo kanalas, kuris gali būti pastebėtas
didesnio kiekio žmonių nei savivaldybės, ar žemėtvarkos skyriaus
patalpose kabantis atspausdintas projekto planas.
Suprantama,
kad daugelis abejoja kaip vyresnei kartai seksis naudotis tokiu
internetiniu sprendimu, tačiau pastebėtina, kad žemės savininkai po
truputį įpranta naudotis internetu savarankiškai deklaruodami žemės ūkio
naudmenas ir pasėlius, o pagal VĮ Žemės ūkio informacijos ir kaimo
verslo centro duomenis 2011 m. elektroniniu būdu žemės ūkio naudmenas
deklaravo 1,9 tūkst. pareiškėjų, todėl sekantis žingsnis turėtų būti
žemės konsolidacijos projektų rengimas ir viešinimas internetiniame GIS
žemėlapyje.
Parengė Giedrius
Pašakarnis
2012 m. rugpjūčio 16 d. straipsnis buvo pateiktas publikavimui į žurnalą
Žemėtvarka ir hidrotechnika, tačiau redaktorių atmestas kaip
neaktualus.
Straipsnyje aprašoma sistema buvo pristatyta ŽŪM, Žemės politikos
departamento direktoriui ir VĮ "Valstybės žemės fondas" direktoriui. |
Startuoja nauji žemės konsolidacijos projektai (2012 - 2014)
2012 m.
birželio 4 d. 10 val. VĮ Valstybės žemės fondas patalpose įvyko atviro
konkurso Žemės konsolidacijos projektų rengimo ir įgyvendinimo
paslaugos tiekėjų pateiktų vokų plėšimas. Konkursas buvo paskelbtas 23
galimoms projekto teritorijoms, tačiau konkurso dalyviai varžėsi tik dėl
19 žemės konsolidacijos projektų teritorijų. Į keturias projektų
teritorijas niekas nepateikė pageidavimo. Tarp teritorijų, kuriose
matininkai nepageidavo rengti projektų pateko du projektai iš Ukmergės r. sav., vienas iš Skuodo r. sav. ir
vienas iš Šakių r. sav. Perkančioji organizacija ketina skelbti
papildomą kvietimą teikti pasiūlymus dėl šių teritorijų.
Perkančioji
organizacija įvykdžiusi pakartotinas pirkimo procedūras 2012 m.
rugpjūčio 13 d. pasirašė paskutines keturias sutartis su
Tiekėjais, kurie rengs žemės konsolidacijos projektus teritorijose dėl
kurių prieš tai nesivaržė nei vienas Tiekėjas.
Apibendrinant
šio etapo rezultatus: šiame konkurse aktyviausiai dalyvavo UAB Geometra (projektus rengs
9
teritorijose), UAB Žemaitijos projektai" (projektus rengs 6
teritorijose) ir UAB Šiaulių hidroprojektas (projektus rengs 4
teritorijose). UAB Kordimatas, UAB Žemės matas, UAB Inventora ir
R. Butkuvienės žemėtvarkos darbų įmonė rengs po vieną
projektą. Pagal pasirašytas sutartis su Tiekėjais numatoma sutarties
įvykdymo data 2014.01.10.
Iš šių
septynių įmonių patirtį rengiant žemės konsolidacijos
projektus turi tik dvi įmonės UAB Žemaitijos projektai ir UAB
Šiaulių hidroprojektas, kurios rengė žemės konsolidacijos projektus
2005 2008 metais.
Šiame
konkurse mane labiausiai stebina, Tiekėjai kurie ženkliai susimažino
savo įkainius, kad tik "paimtų" projektų teritorijas. Kaip pavyzdį
norėčiau pateikti 2005-2008 m. vieno rengto projekto įkainį t.y. ~547 Lt/ha,
o šiemet, kur yra numatyta žymiai daugiau šio proceso procedūrų, yra
Tiekėjų, kurie šiuos darbus atliks už ~369 Lt/ha.
Parengė Giedrius Pašakarnis
Matininkams
ketinantiems dalyvauti kituose žemės konsolidacijos projektuose bus
naudinga susipažinti su šiais metais vykusio atviro konkurso Žemės
konsolidacijos projektų rengimo ir įgyvendinimo paslaugų pirkimas
pirkimo Nr. 119500 (2012-03-28) medžiaga:
Atviro
konkurso metu, Tiekėjai buvo aktyvus ir prašė Perkančiosios
organizacijos paaiškinti kai kuriuos atviro konkurso sąlygų
reikalavimus, su kuriais galite susipažinti ir jūs:
|
Ar po žemės konsolidacijos iš tiesų bus įgyvendinti visi
suprojektuoti sprendiniai?
Artėjant naujų žemės
konsolidacijos projektų startui, daugelis žemės savininkų domisi, ar iš
tiesų bus įgyvendinti visi žemės konsolidacijos projektų metu
suprojektuoti sprendiniai t.y. suremontuotas drenažas, pertvarkytas
vietinių kelių tinklas, nutiestos naujos elektros linijos į naujas
sodybas ir kiti sprendiniai. Šie klausimai labai aktualūs ir visiems
žemės savininkams dalyvavusiems žemės konsolidacijos projektų rengime
2005-2008 metais, kur parengtuose projektuose buvo numatyta tikrai daug
ir įvairių teritorijos pertvarkymo elementų.
Žemės savininkai turėtų
neabejoti parengtų ir būsimų žemės konsolidacijos projektų įgyvendinimu,
nes šiuo klausimu rūpinasi VĮ Valstybės žemės fondas, kurio įstatų
patvirtintų 2010 m. rugsėjo 28 d. punktas Nr. 12.4 sako, kad fondas
"įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka organizuoja žemės
konsolidacijos projektų rengimą ir jų sprendinių įgyvendinimą".
Nuoroda į patvirtintus įstatus>
Parengė Giedrius Pašakarnis
|
Kam iš tiesų tarnauja draudimas pirkti žemę užsieniečiams?
Pastaruoju metu
žiniasklaidoje pilna pasisakymų dėl draudimo pratęsti žemę pirkti
užsieniečiams, todėl nusprendžiau ir aš išsakyti savo nuomonę šiuo
klausimu. Pabandykime plačiau pažiūrėti į tai, kas pastaruoju metu
vyksta. Ar mes tikrai saugomės nuo to kas kelia grėsmę?
Visi apsukrūs užsieniečiai,
kurie norėjo įsigyti žemę jau seniai tai padarė per įvairias įmones ar
kitas formas. Jei nuvažiuotumėte į Mažeikių rajoną, pamatytumėte danų
kiaulides ir vokiečius auginančius rapsus. Žiūrėkime toliau, daugelis
kalba, pažiūrėkite kiek žemės dirvonuoja, o ji galėtų būti naudojama ir
generuotų pinigus į valstybės biudžetą. Faktas yra vienas derlingos,
kur yra aukštas našumo balas, žemės tikrai nedirvonuoja. Jau turbūt
pastebėjote, kad ŽŪM spartina apleistų žemių identifikavimą ir grasina
baudomis, mokesčiais už neprižiūrimą žemę. Dabartinė ekonominė krizė
palietė beveik kiekvieną šeimą, daugelis iš jų išvažiavo į užsienį ir
paliko savo žemės sklypus nenaudojamus. Visiems laimės ieškotojams
artimiausiu metu gresia baudos t.y. padidėję mokesčiai ir esu tikras,
kad daugelis tokių žmonių atsikratys žemės, kuri neša nuostolius.
Pratęsiamas draudimas dar keliems metams pirkti žemę užsieniečiams, bet
uždedamos baudos už apleistą žemę. Kam tai naudinga? Manau
didiesiems žemvaldžiams, kurie be didelės konkurencijos iš brolių ir
seserų emigravusių į užsienį pigiai prisipirks žemės. Lietuviai
gyvenantys užsienyje save guos, jog parduoda žemę saviems, o ne
užsieniečiams. Tai labai palankus metas mūsų stambiems žemvaldžiams
prisipirkti žemės, o kai draudimas pasibaigs, tada jie tą žemę be
skrupulų brangiai parduos tam kas mokės gerus pinigus ar tai vokiečiu,
ar rusų, ar kinų ūkininkui (verslininkui).
Kokia išeitis? Kalbant apie
apleistus ir neprižiūrimus žemės sklypų plotus visų pirma reiktų
valstybei apsikuopti, t.y. pasirūpinti, kad šiandien likusi valstybės
laisva žemė būtų patraukli naudojimui. Tuo galėtų pasirūpinti VĮ
Valstybės žemės fondas naudodamasis žemės konsolidacija. Vykdant žemės
konsolidacijos projektus būtų galima pertvarkyti esamą situaciją
(ištaisyti žemės reformos klaidas), pertvarkyti kelių tinklą, renovuoti
drenažo sistemas, suformuoti patrauklias žemėvaldas ir atlikti kitus
gerinimo darbus. Valstybės žemės fondas tai pat galėtų padėti
emigravusiems tautiečiams išnuomoti jų žemės sklypus dirbantiems
ūkininkams (kad ir užsieniečiams), kitaip sakant juos atstovauti, kaip
tai įprasta kitose šalyse. Išvykęs į užsienį dirbti lietuvis, bus ramus,
kad jo žemės sklypu bus pasirūpinta tol, kol jis grįš į Lietuvą, o
grįžęs jis galės toliau naudoti savo žemę.
Parengė Giedrius Pašakarnis
|
Žemės savininkai įvardino šiuos žemės konsolidacijos
trūkumus:
-
Reikalavimas - juridinis žemės sklypo plotas.
Žemės reformos metu buvo atliekami preliminarūs matavimai, todėl
žemės sklypas gali turėti leistiną ploto trūkumą arba viršplotį
(valstybė nekompensuoja jei yra leistinas ploto trūkumas, o jei yra
leistinas viršplotis nereikia jo išsipirkti). Patvirtintoje žemės
konsolidacijos projekto teritorijoje žemės sklypai (net ir
nedalyvaujantys projekte įsiterpę) turi būti juridinio ploto. Kaip
taisyklė žemės savininkai jaučia ar jiems ploto trūksta ar turi
viršplotį. Žemės savininkai atlikdami kadastrinius (geodezinius)
matavimus galėjo įsiteisinti turimą viršplotį, o kadangi dalyvavo
žemės konsolidacijoje tokios galimybės nebeteko.
-
Reikalavimas - suinteresuotųjų asmenų susirinkimai.
Žemės konsolidacijos rengimo metu reikalaujamas didelis susirinkimų
skaičius (ne mažiau trijų). Daugelis projekto dalyvių yra iš kitų
Lietuvos miestų, jų amžius yra per 60 metų, ir kad numatytiems
sprendiniams prabalsuoti susidarys reikiamas susirinkimo kvorumas
yra labai abejotina. Jei nesusidarė reikalingas kvorumas
numatytiems sprendiniams priimti, reikalingas pakartotinas
susirinkimas.
-
Reikalavimas - žyma kiekvienam žemės sklypui.
Kiekvienam žemės sklypui, įtrauktam į žemės konsolidacijos projektą,
uždedama žyma nekilnojamojo turto registro pažymėjime, kas nurodo
suvaržymus notariniams sandoriams projekto vykdymo metu.
Žymos pavyzdys.
-
Projekto rengimo trukmė.
Žemės konsolidacijos projekto vykdymas trunka ilgiau nei
vienus metus. Žemės savininkas turi gerai apgalvoti kokia žemės ūkio
veikla užsiimti, jei jis ketina keisti savo žemės sklypo vietą.
Rekomenduotina, kad tiesioginis apsikeitimas žemės sklypais būtų
vykdomas rudenį arba pavasarį.
Parengė Giedrius Pašakarnis
|
Aktualūs klausimai žemės
konsolidacijos projektų rangovams:
1. Kaip
atrodo rengiamo žemės konsolidacijos projekto viešinimas?
Viešinimas
gali būti atliekamas keliai būdais: skelbimai/straipsniai vietinėje
spaudoje
(pvz.),
plakatai
(pvz.),
lankstinukai
(pvz.1,
pvz.2).
2. Ką
daryti jei žemės konsolidacijos projekte yra nesuformuotų laisvos
valstybinės žemės ir valstybinės žemės sklypų. Sutartyje su rangovu,
žemės konsolidacijos darbams, šie darbai nenumatyti.
Mūsų manymų, šiuos žemės sklypus reikia įtraukti į NT registrą, o šiuos
darbus žemėtvarkos skyrius turėtų pavesti atlikti žemės reformos
žemėtvarkos projekto autoriui.
3. Ką
daryti jei žemės konsolidacijos projekto rengimui reikalinga medžiaga
labai daug kainuoja, o
pagal
projekte numatytas lėšas, mes galime nedaug ką įsigyti.
Mūsų manymų,
reiktų kreiptis į Nacionalinės žemės tarnybos generalinį direktorių ir
prašyti, kad leistų žemės konsolidacijos projekto rengimui įsigyti
reikalingą medžiagą už tokius pat įkainius kaip ir žemės reformos
darbams.
|
Jei turite klausimų, pastabų, komentarų, į kuriuos
norėtumėte, kad ir kiti Lietuvos matininkai bei valstybinės institucijos
atkreiptų dėmesį - parašykite. Problemas spręsti lengviau, kai apie jas
žino
ir kiti.
Rašyti
@ |
konsolidacija.lt
©
2012 | Visos teisės
saugomos. |
|